Atlassen - wereldatlas

Kleuters aan de slag met een wereldatlas

Op deze website onder Kleuters met boeken in alle hoeken, Op onderzoek in de boekenhoek: hoe gaat de Sint op weg?; en ook in het blogbericht (Met) boeken wérken in de kleuterklas! (Verbruggen, 2019), krijg je doeltreffende voorbeelden van hoe je met een wereldatlas kan werken in de kleuterklas.

De tips die in die berichten gegeven worden, vallen makkelijk om te zetten naar andere periodes en thema’s. Als je bv. een tijdlang rond (enkele) landen van de wereld werkt, kan je zorgen je dat je voor elk land ter afronding een mindmap maakt – samen met de kleuters! Aan het einde van het thema breng je alle mindmaps samen, en de kleuters kiezen aan welk land ze nu het liefste een bezoekje zouden willen brengen … “Hoe geraak je vanuit België (of nog meer verdiepend: vanuit onze klas) in dat land? Op welke manieren, met welke vervoersmiddelen? Via welke wegen? (land, water, lucht) Wanneer ben je het langst/kortst onderweg? Ben je met de auto langer onder weg dan met de trein? Welk voertuig is het snelste? … En hoe zou jij uiteindelijk willen reizen naar …, dan? Waarom?”

Met deze activiteiten werk je o.a. rond onderzoekend leren met kleuters; integreer je taal, wereldoriëntatie en wiskunde; en werk je ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kleuters, meer bepaald hun relationele vaardigheden (samen zaken opzoeken). En … een mindmap is ook een prima leesmateriaal voor de kleuters, dat ze dan nog wel zélf opstelden!

Wereldatlassen