Bast, J., & Reitsma, P. (1998). “Analyzing the development of individual differences in terms of Matthew effects in reading. Results from a Dutch longitudinal study”. In: Developmental Psychology, 34(6), 1373-1399.
Christoffels, I., Baay, P., Bijlsma, I., & Levels, M. (2016). “Over de relatie tussen laaggeletterdheid en armoede”. Stichting Lezen en Schrijven. Expertisecentrum Beroepsonderwijs: ’s-Hertogenbosch.
Christoffels, I., Groot, A., Clement, C. & Fond Lam, L. (2017). “Preventie door interventie. Literatuurstudie naar lees- en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren: prevalentie, relevante factoren en mogelijke interventies”. Stichting Lezen & Schrijven. Expertisecentrum Beroepsonderwijs: ’s-Hertogenbosch.
de Haan, N. (2016). “Voorlezen tegen taalachterstand. Ouders betrekken bij de taalontwikkeling van hun kind”. In: De wereld van het jonge kind, p. 16-19.
Goethals, M. (2017). “Speel taalspelletjes met je kinderen, Vlaamse jongeren hebben moeite met begrijpend lezen”. In: De Standaard, binnenland, 6 december 2017.
Hoff, E. (2006). “How social contexts support and shape language development”. In: Developmental Review, 26, 55-88.
Libelle gezond (2018). “Waarom voorlezen een onmisbaar wapen is in de strijd tegen kinderarmoede”. Laatst geraadpleegd op 20/08/2019 via https://www.libelle.be/gezond/waarom-voorlezen-een-onmisbaar-wapen-de-strijd-tegen-kinderarmoede/
Mol, S.E. (2010). “To read or not to read. Doctoraatsproefschrift Universiteit Leiden”. Geciteerd uit Taelman, H, & Van Severen, L. (2017). Cursus ‘Taalontwikkeling Nederlands 2’. Lerarenopleiding bachelor in het kleuteronderwijs. Odisee: Aalst.
Roben, C.K.P., Cole, P.M. & Armstrong, L.M. (2013). “Longitudinal Relations Among Language Skills, Anger Expression, and Regulatory Strategies in Early Childhood”. In Child Development 84 (3): 891-905.
Shiro, M. (2003). “Genre and evaluation in narrative development”. In Journal of Child Language 30: 165-195.
Smith, M. W., Brady, J. P. & Anastasopoulos, L. (2008). Early Language & Literacy Classroom Observation: Pre-K Tool (ELLCO). Baltimore, MD: Paul H. Brookes, Inc. Stanovich.
Stad Aalst (2016). “Opvoeding en onderwijs: kwantitatieve analyse”. In: Lokaal Beleidsplan Kinderarmoedebestrijding Aalst, p. 42-48.
Steunpunt Toetsontwikkeling En Peilingen (STEP) (2018). Resultaten van de peilingsproef Nederlands 2018. Laatst geraadpleegd op 20/08/2019 via https://peilingsonderzoek.be/s0-dag-peiling-nederlands-baond/
Tielemans, K., Vandenbroeck, M., Bellens, K., Van Damme, J. & De Fraine, B. (2017). “Het Vlaams lager onderwijs in PIRLS 2016. Begrijpend lezen in internationaal perspectief en in vergelijking met 2006.” KU Leuven: Centrum voor Onderwijseffectiviteit en –evaluatie.
TIMSS & PIRLS International Study Center. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) (2016). Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). Chesnut Hill, USA: Boston College.
Van den Branden, K. (2016). “Waarom is de sociale kloof in het Vlaams onderwijs zo groot?” Laatst geraadpleegd op 20/08/2019 via https://duurzaamonderwijs.com/2016/12/07/waarom-is-de-sociale-kloof-in-het-vlaams-onderwijs-zo-groot/
Van Vreckem, C., Desoete, A. & Van Keer, H. (2015). “Problemen met begrijpend lezen effectief aanpakken: het belang van ‘wat’ en ‘hoe’”. In: Signaal, 91, pp. 18 – 40.
Vernooy, K. (2007). “Effectief leesonderwijs nader bekeken. Technisch lezen, woordenschat en leesstrategieën”. PO-raad: Utrecht.
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Geraadpleegd op 20/08/2019 via
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/geletterdheid-bij-mensen-in-armoede
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/plan-geletterdheid
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/wat-zijn-de-strategische-doelstellingen