Je bent met de kleuters naar de kinderboerderij of de zoo geweest; je leest een prentenboek voor waarin enkele fabelachtige dieren een prominente rol spelen; je gaat met je kleuters vogels spotten; je werkt rond dieren – ter land, ter zee of in de lucht … Kleuters vinden het geweldig om op onderzoek te gaan in een dierenatlas, om na te gaan waar bepaalde dieren en diersoorten vandaan komen, of er dieren zijn in Océanië of Hongarije die ook in België ‘in het wild’ leven, enzovoort.
Laat hen aan de slag gaan met dierenatlassen om hun kennis van de dierenwereld te verrijken!
Zo werk je met de kleuters o.a. aan kaartbegrip, oriëntatie- en kaartvaardigheid; leer je de kleuters gerichter en kritischer kijken; stimuleer je hun aangeboren nieuwsgierigheid en onderzoeksdrang; werk je rond zelfsturing bij de kleuters: ze leren strategieën inzetten om informatie te verkrijgen; je integreert taal en wereldoriëntatie …


Afbeelding 1: uit Dierenatlas & Mein großer Tieratlas (Aladjidi & Tchoukriel, 2017)
Afbeelding 2: uit Mijn grote reis om de wereld – dieren (Du Laure, 2015)