Juf Dina werkt rond ‘De ruimte’:
Van enkele boekcovers maakte juf Dina puzzels. De kleuters mogen zelf gaan kiezen tussen deze boeken in de boekenhoek, welk boekomslag ze willen ‘puzzelen’.
Terwijl de kleuters, al puzzelende …
- gericht en kritisch kijken; intens waarnemen om lijnen, kleuren, vormen te herkennen en het juiste puzzelstukje te zoeken – dus zo ook hun visueel ruimtelijk inzicht aanscherpen (een belangrijk basiselement voor het leren lezen, rekenen en schrijven!);
- hun cognitieve vaardigheden bijschaven door te redeneren en probleemoplossend te denken en door strategieën ontwikkelen om de puzzel tot een goed einde te brengen;
- doelgericht, efficiënt, geconcentreerd, geduldig en met volgehouden aandacht de opdracht tot een goed einde trachten te brengen;
- hun oog-hand-coördinatie trainen en hun fijne motoriek verder ontwikkelen (het juiste puzzelstukje uit de hoop nemen, het puzzelstukje op de juiste plaats manoeuvreren in de puzzel …);
- hun werkgeheugen verder vormen door informatie te memoriseren (bv. ‘hier ontbreekt nog een stukje, die vorm heb ik daarnet gezien, waar ligt dat stukje nu weer?’);
- hun sociale vaardigheden oefenen als ze samenwerken en om beurt een puzzelstuk leggen, waarbij ze ook overleggen;
- …
… krijgen ze ook ‘goesting’ om te weten te komen welke inhoud achter de afbeelding op hun puzzel verscholen gaat! En dat is broekpromotie.


Een tip van juf Dina, 3de kleuterklas, 2019, De Nieuwe Arend (Aalst).