Observatieschema Leesaanbod

Beantwoordt jouw leesaanbod aan alle criteria om te kunnen spreken van een rijk en gevarieerd assortiment?

Een rijk en gevarieerd leesaanbod is één van de pijlers van een krachtige leesomgeving, en motiveert kleuters om daadwerkelijk naar (prenten)boeken en andere leesmaterialen te grijpen; én ermee aan de slag te gaan.

Als we ‘boeken’ en ‘kleuters’ in dezelfde zin zien verschijnen, denken we meestal als eerste aan verhalende prentenboeken. Er is inderdaad een weldadig en gestaag groeiend aanbod van prachtige prentenboeken; maar wist je dat ook kookboeken, tijdschriften, atlassen, voorleesverhalen, fabels, kranten … allerhande uitdagingen inhouden voor de kleinste schoolgangers? En dat je ook die jongste leerlingen best betrekt bij de samenstelling van een veelzijdig leesaanbod voor de klas?

Met het observatieschema dat je hier vindt, willen we je helpen om ten eerste een algemeen zicht op je leesaanbod te krijgen. Vervolgens bieden we enkele verdiepende criteria waaraan je datzelfde leesaanbod kan toetsen; om tot slot na te gaan of en op welke manier jij je leesnetwerk betrekt en inzet bij het samenstellen van een rijk en gevarieerd leesaanbod voor jouw kleuters.

Bestanden