Observatieschema Kleuters met boeken in alle hoeken

Boeken en leesmaterialen vind je overal ... ook in jouw klas?

 

In de wachtruimte bij de tandarts, in de kantine van de sportclub, als we onze haardos onder handen laten nemen bij de kapper, reclamefolders op de toonbanken van winkels  … thuis ligt er misschien wel een tijdschrift of krant naast de zetel, of jouw favoriete boek naast je bed, of een kookbestseller in de keuken … We nemen in ons dagelijks leven erg vaak boeken en leesmaterialen vast. Dé manier om ook kleuters dagelijks in contact te laten komen met al die verschillende boeken en leesmaterialen en hen er vertrouwd mee te maken, is je leesaanbod ook uit te bouwen buiten de boekenhoek en het ‘werken met boeken’ in alle hoeken mogelijk te maken. 

Met dit observatieschema ga je na of jouw boeken-/leesaanbod zich vertakt doorheen het hele klasgebeuren; en of jij en de kleuters vaak, binnen verschillende ontwikkelingsdomeinen en op uiteenlopende en functionele manieren aan de slag gaan met (prenten)boeken en leesmaterialen.